Al-Qur'an adalah buku yang sangat unik dari segi komposisinya. 114 babnya (atau 'Surahs' dalam bahasa Arab) tidak disusun secara kronologi atau secara teratur. Malah dalam bab individu, pelbagai topik boleh ditutup dengan suis secara tiba-tiba dari satu topik ke topik yang lain dan kemudian kembali lagi.
Struktur unik pada nilai muka mungkin kelihatan terputus. Walau bagaimanapun, penyelidikan moden telah menemui koherensi struktur yang canggih dalam Al-Qur'an yang dikenali sebagai komposisi cincin.
TEORI RINGAN KOMPOSISI
Komposisi cincin telah dijelaskan oleh Mary Douglas dalam bukunya "Berfikir dalam Kalangan: Satu Esai pada Komposisi Cincin". Dalam komposisi cincin mesti ada korespondensi antara permulaan dan akhir. Ia berstruktur sebagai sejenis bulatan, atau imej cermin.Maksud utama teks itu diletakkan di tengahnya. Bahagian kedua mencerminkan separuh pertama, dalam urutan terbalik - contohnya, A, B, C, D, C ', B', A '.
Korespondensi biasanya melibatkan pengulangan perkataan atau frasa yang jelas atau jelas, dan mesti ada hubungan yang jelas antara kedua-dua bahagian. Surat menyurat berfungsi untuk melengkapkan bulatan dan menyediakan penutupan. Juga, bahagian dalaman - dalam cincin - mesti bersesuaian antara satu sama lain.
Untuk memasukkannya dengan mudah; komposisi cincin adalah sama dengan meletakkan cermin di tengah - apa yang disebutkan di babak pertama akan tercermin pada babak kedua.
KEBERKESANAN PERKEMBANGAN QURANAN
Sebelum masuk ke dalam komposisi cincin al-Qur'an, ia patut dibincangkan mengenai latar belakang dan keadaan wahyu Al-Qur'an:
Nabi Muhammad SAW, tidak dapat membaca atau menulis. Al-Quran sendiri mengesahkan ini:
"Mereka yang mengikuti Rasul, nabi yang tidak beriman, yang mereka dapati ditulis dalam apa yang mereka ada dalam Taurat dan Injil ..." [Bab 7, ayat 157]
Sepanjang hidupnya, sebelum Nabi, Muhammad tidak mempunyai reputasi puisi. Malah kita tahu dari sejarah bahawa pada tahap peribadi dia tidak menyukainya dan bukan penyair mahir. Terdapat contoh di mana dia cuba untuk mengaitkan beberapa puisi dan akan menyusun kata-kata itu [1]:
Qatadah yang diriwayatkan, Aisha ditanya: Adakah Nabi, semoga damai dan rahmat Allah di atasnya, gunakan untuk menghubungkan apa-apa dari puisi? "Dia berkata: Itu adalah perkara yang paling menjijikkan kepadanya kecuali bahawa (kadang-kadang) satu ayat dari orang Banu Qays dan dia merendahkannya. Abu Bakr memberitahu dia tidak seperti itu. Maka Nabi Allah berfirman, "Demi Allah aku bukan penyair dan tidak sesuai untukku."
Al-Quran pada mulanya disampaikan kepada penonton pertama dalam bentuk ucapan melalui bacaan. Hebatnya, Al-Qur'an tidak mempunyai peluang untuk proses editorial, kerana banyak ayat yang diturunkan di tempat itu sebagai tindak balas kepada soalan-soalan dan cabaran-cabaran yang tidak dijangka yang dibawa ke hadapan Nabi Muhammad dari kedua-dua orang yang beriman dan tidak beriman.
6,236 ayat yang membentuk Al-Quran telah diturunkan secara beransur-ansur dalam tempoh 23 tahun. Ia tidak melalui pelbagai semakan seperti yang dinyatakan:
Dan orang-orang kafir berkata: "Mengapa Al-Qur'an tidak diturunkan kepadanya seketika?" Demikianlah Kami memperkuat hatimu.Dan Kami telah jelaskannya dengan jelas. [Bab 25, ayat 32]
Memandangkan keadaan ini, seseorang akan mengharapkan struktur Al-Qur'an menjadi tidak masuk akal. Walau bagaimanapun, apa yang kami dapati ialah mempamerkan struktur komposisi cincin yang canggih.
RINGKASAN KOMPUTER QUR'AN
Surah al-Baqarah, yang akan kita usahakan sebagai kajian kes dalam artikel ini, menjadi bab terpanjang Al-Quran dan didedahkan selama bertahun-tahun. Surah Al-Baqarah terdiri daripada 286 ayat dan boleh dibahagikan kepada sembilan bahagian utama berdasarkan tema / topik (nombor ayat dalam kurungan):
1. Iman vs ketidakpercayaan (1 - 20).
2. Penciptaan dan pengetahuan Allah (21 - 39).
3. Penyerahan Hukum kepada Anak-anak Israel (40 - 103).
4. Abraham diuji (104 - 141).
5. Ka'ba adalah qibla baru (142 - 152).
6. Umat Islam akan diuji (153 - 177).
7. Pemberian Undang-undang kepada Orang Islam (178 - 253).
8. Penciptaan dan pengetahuan Allah (254 - 284).
9. Iman vs ketidakpercayaan (285 - 286).
Re-mengatur senarai ini agar sesuai dengan komposisi cincin:
Iman vs ketidakpercayaan (1 - 20).
--- B ciptaan dan pengetahuan Allah (21 - 39).
------ C Penyerahan Hukum kepada Anak-anak Israel (40 - 103).
-------- D Abraham diuji (104 - 141).
----------- E Ka'ba adalah qibla baru (142 - 152).
-------- D 'Muslim akan diuji (153 - 177).
------ C 'Penyerahan Hukum kepada Muslim (178 - 253).
--- B 'Penciptaan dan pengetahuan Allah (254 - 284).
A 'Iman vs ketidakpercayaan (285 - 286).
Kaitan dalam bentuk komposisi cincin digambarkan paling baik dalam rajah di bawah (sila klik pada gambar untuk membesarkan) :
Gambarajah cincin Baqarah
Jika kita mengkaji 9 bahagian, kita dapati bahawa ia mengandungi komposisi sub-cincin. Jadi apa yang kita ada ialah cincin dalam cincin (sila klik pada gambar untuk memperbesar) [3]:
Baqarah cincin A
Baqarah cincin B
Baqarah cincin C
Baqarah cincin D
Baqarah cincin E
Baqarah ring D '
Baqarah cincin C '
Baqarah cincin B '
Baqarah cincin A '
Berikut adalah jadual yang menunjukkan persamaan antara bahagian yang sepadan (surat-menyurat di sini ditunjukkan secara mendatar):
Ringkasan cincin Baqarah
Akhirnya, ia bernilai memberi perhatian khusus kepada ayat tertentu Surah al-Baqarah, ayat 255 yang dikenali sebagai 'Ayat al-Kursi'.Ayat ini dianggap sebagai ayat yang paling baik dari Al-Qur'an, menurut Nabi Muhammad. Hafalannya sangat digalakkan, dan ia hanya berlaku bahawa ia juga mempamerkan komposisi cincin:
ayat kursi
Raymond K Farrin, pengarang "Surat al-Baqarah - Analisis Struktur", menyimpulkan pada komposisi cincin Surah al-Baqarah:
" Sesungguhnya surah ini mempamerkan keadilan yang mengagumkan. Ia adalah tepat dan ketat diatur, seperti yang kita lihat, mengikut prinsip-prinsip komposisi cincin; walaupun panjang seksyen sesuai dengan sempurna dalam skema keseluruhan. Selain itu, struktur yang tepat berfungsi sebagai panduan, menunjuk kepada tema utama dalam surah. Ini berlaku, mengikut logik corak, di pusat-pusat cincin individu dan, khususnya, di pusat seluruh surah. Di pusat surah, sekali lagi, seseorang mendapati arahan untuk menghadap Mekah - ini menjadi ujian iman; pengenalan umat Islam sebagai masyarakat yang baru, tengah; dan mesej bahawa semua orang, tanpa mengira kiblat atau orientasi rohani, harus berlumba untuk berbuat baik dan Tuhan akan membawa mereka bersama. "
MANFAAT KEPADA KOMPOSISI
Komposisi cincin mempunyai aplikasi exegetical yang hebat. Untuk struktur cincin bukan sahaja memegang teks bersama-sama, tetapi juga memberikan tumpuan kepada kata-kata dan tema penting. Dengan cara corak sepusat, komposisi cincin memanggil pusat - kami tertarik untuk melihat di sini untuk mesej penting. Sebagaimana Mary Douglas mencatatkan dengan ringkas, "Makna di tengah." [4]
Ia juga berfungsi sebagai bantuan dalam pemikiran, khususnya berguna memandangkan panjang Surah al-Baqarah. Dalam kajian puisi purba, Cedric Whitman mendapati bahawa komposisi cincin secara serentak melakukan kedua-dua fungsi estetika dan mnemonik. Ia membantu pengundian dengan membenarkan penyair lisan mudah mengingat formula asas komposisi semasa persembahan [5].
KESIMPULAN
Memandangkan keadaan yang sukar dan berlarutan wahyu Al-Qur'an, seseorang akan menjangkakan ia akan berada dalam keadaan gempar. Walau bagaimanapun, sebagai artikel ini telah menunjukkan, apa-apa pemahaman sedemikian mendedahkan kekurangan wawasan ke dalam struktur canggih Al-Qur'an. Apabila analisis mendalam komposisi Al-Quran kita melihat bahawa ia mempamerkan struktur yang luar biasa. Adalah mustahil untuk Nabi Muhammad, memandangkan ia tidak boleh membaca atau menulis dan tidak mempunyai reputasi sebagai seorang penyair atau ahli sastra, untuk merekayasa struktur itu sendiri. Ini mewakili bukti yang kuat bahawa ilhamnya untuk Al-Qur'an adalah Tuhan Yang Maha Kuasa, sebagaimana Al-Qur'an sendiri menyatakan:
"Sahabatmu tidak sesat dan tidak disesatkan. Dan dia tidak mengatakan (keinginan) dari (dirinya sendiri). Ia tidak kurang daripada inspirasi yang diturunkan kepadanya. Dia diajar oleh orang yang berkuasa dalam Kuasa. "[Bab 53, ayat 2-5]
Rujukan
1 - Tafsir at-Tabari, juga melihat Tafsir Abdul Razzaq 3/86 No. 2496 Penafsiran di bawah Al-Qur'an 36:69.
2 - Rajah asal yang diambil dari artikel di Islam21c, "Kerehatan al-Baqarah".
3 - Surat al-Baqarah - Analisis Struktur, Raymond Farrin, 2010.
4 - Mary Douglas, Berpikir dalam Kalangan 16, 35.
5 - Cedric M. Whitman. Homer dan Tradisi Heroik. Cambridge: Harvard UP, 1958.
Nota Editor MV : Sesetengah mungkin menunjukkan bahawa banyak kerja bertulis lain telah dianalisis dengan cara ini dan menunjukkan ciri-ciri yang serupa. Kami mendapati bahawa tindak balas editor di manyprophetsonemessage.com , sumber artikel, kepada sentimen ini bernilai direproduksi di sini:
Membandingkan struktur Al-Qur'an dengan teks-teks lain seperti membandingkan malam dan siang dengan sebab-sebab berikut:
1. Nabi Muhammad (saw) tidak dapat membaca atau menulis, jadi lebih sukar untuk merancang struktur seperti itu apabila semua yang anda perlu lakukan adalah ingatan (Al-Quran diturunkan secara lisan tentu saja).
2. Nabi Muhammad (saw) bukan seorang penyair atau tidak mempunyai reputasi sastera, namun al-Quran mempunyai struktur yang luar biasa ini. Bagaimanakah seseorang yang tidak mempunyai pengalaman atau kemahiran dalam puisi / sastera mencapai kecanggihannya?
3. Ayat-ayat itu tidak didedahkan dalam susunan berurutan seperti teks-teks konvensional. Surah al-Baqarah, contohnya yang diliputi dalam artikel tersebut, telah diturunkan dalam tempoh bertahun-tahun dengan ayat-ayatnya di sebalik wahyu ayat-ayat dari bab lain. Tidak seperti teks konvensional ini membuat pelaksanaan struktur sedemikian jauh lebih sukar.
4. Banyak ayat Al-Quran dikaitkan dengan soalan dan peristiwa yang berlaku secara tidak disangka-sangka, jadi jika seseorang tidak dapat meramalkan masa depan, bagaimanakah manusia dapat merancang ayat-ayat sebelum masa mereka tidak berada dalam kendali? Teks-teks lain seperti Bible ditulis lama selepas Musa dan Yesus (damai sejahtera kepada mereka) yang akan membuat perancangan seperti struktur lebih mudah.
5. Al-Quran tidak menjalani proses editorial, Nabi Muhammad (saw) akan menetapkan kedudukan ayat-ayat baru sebaik sahaja mereka diturunkan kepadanya. Dengan setiap ayat baru, sekali lagi yang berkaitan dengan soalan-soalan dan peristiwa-peristiwa luar yang berada di luar kawalannya, dia tidak akan pergi dan meninjau semula apa yang telah diungkapkan sebelum ini dan melihat di mana dia dapat menyesuaikannya untuk mengekalkan struktur cincin ini. Maka wahyu-wahyu secara spontan segera diikuti dengan penempatan ayat itu ke dalam Al-Qur'an, dan setelah meletakkannya tetap tanpa kesempatan untuk mengedit nanti. Teks-teks lain seperti Bible menunjukkan bukti pelbagai penulis dan beberapa peringkat pengeditan, sekali lagi membuatnya lebih mudah
untuk mencapai struktur sedemikian.
Ringkasnya, saya percaya keadaan wahyu Al-Qur'an membuat struktur cincinnya menjadi hujah kuat untuk asal-usul ilahinya.